Uitgelicht

Reclame kaarten van Van Houten

De producten van de Weesper cacao- en chocoladefabriek C.J. Van Houten & Zn werden wereldwijd verkocht dankzij de enorme reclame-inspanningen van het bedrijf. Reclame zorgde ook voor de forse groei die Van Houten doormaakte. Toen het bedrijf zich in 1850 in Weesp vestigde, waren er naast de familie Van Houten drie werknemers. Rond 1900 was het aantal werknemers al gegroeid naar duizend en had Van Houten een compleet nieuw fabriekscomplex buiten de stad gebouwd. Allemaal te danken aan, uiteraard, een goed product – cacaopoeder - en aan heel veel reclame-uitingen. Als geen ander bedrijf zag Van Houten vroegtijdig de kracht van reclame in. Er werd dan ook veel geld voor vrijgemaakt. Aan het maken van reclame lag een uitgekiende strategie ten grondslag. De daarvoor gereserveerde miljoenen guldens – we hebben het dan over het begin van de 20ste eeuw! - werden ieder jaar vantevoren gecalculeerd op basis van elke verkochte kilo cacaopoeder. In 1907 trok het Weesper bedrijf 1.456.623 gulden voor reclame uit op een omzet van 7.269.040 gulden. Oftewel: circa 20 procent van de omzet ging naar reclame.

Reclamekaarten
Belangrijk onderdeel waren de reclamekaarten waarvan er heel veel in verschillende varianten verschenen met op de achterkant reclameteksten in vier tot vijf verschillende talen. In de Van Houten-collectie die de HKW heeft gekregen van de heer Van Elten, oud-notaris in Weesp, zaten meer dan 200 kaarten. Een deel daarvan was tijdens Open Monumentendag 2021 te zien in de Van Houtenkerk. Inmiddels zijn alle kaarten ingescand. Voor deze Uitgelicht hebben we een selectie van vijfentwintig kaarten gemaakt die bij elkaar een mooi beeld geven van de onderwerpen op de kaarten.